Radio Inflorescence is a bi-monthly program that will be broadcasted during Ximena Garrido Lecca’s exhibition Inflorescence at Portikus. It is comprised of a series of commissioned programs, material from various sound archives and shows developed in collaboration with Frankfurt-based radios. The program can be experienced on-site as well as online.
Corn is one of the most important crops in the global economy. While it held a central position in pre-Columbian mythology and was a major source of nourishment, its origin as a plant native to the Americas has been widely overlooked. Considered the origin of humanity by the Aztecs and Maya, the cultivation of corn has shaped all aspects of life for millennia, from social environments to the measurements of time. In Ximena Garrido-Lecca’s exhibition Inflorescence at Portikus, the artist explores the crop’s multilayered meanings in relation to ancient beliefs, the colonial appropriation of knowledge and wealth, and the processes of modernization.
Conceived in the fall months, the harvesting season of maize in Europe, the exhibition links traditional Latin American techniques of stacking and threshing corn with the telecommunication infrastructures that populate today’s rural areas. A series of sculptures made of corn plants from the fields of Hesse are mounted with antennas and megaphones that emit radio interferences as well as Mayan myths encrypted in Morse code. Composed of maize modules, vases, and stones, the circular threshing floor is a place for gathering and regular activations for the production of the traditional Peruvian drink chicha de jora (corn beer). Regarded as the beverage of the gods by ancient civilizations, chicha de jora today is still a symbol of hospitality. By enhancing ancient rituals centered around corn systems of communication and the communal value of broadcasting, Garrido-Lecca creates a site where cultural transmissions and social exchanges can take place. Considering cultural institutions not only produce but also transmit knowledge, Portikus features a radio station over the course of the show. Radio Inflorescence is a bi-monthly program, comprising a series of commissioned podcasts, material from the sound archives from Fonoteca Nacional de México and shows developed in collaboration with the Frankfurt-based EOSRadio (www.eosradio.de) and RadioX (FM91,8MHz).
Inflorescence reflects on the radical shifts in our relationship to the natural world, following industrial revolutions, social paradigms, and the current configuration of the information age. Both hay stacks and antennas are also evocative of the rural landscape, whose abandonment by capitalism has been a continuous thread in the artist’s work.
Ximena-Garrido Lecca (b.1980 in Lima, Peru) is an artist based in Mexico City, Mexico. Her works have been exhibited among others at the Museo Madre, Naples (2021), the 34th Bienal de São Paulo (2020), Museo de Arte Contemporáneo, Lima (2019), Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (2018), Sala de Arte Público Siqueiros (SAPS), Mexico City (2017). Inflorescence is the artist’s first institutional solo exhibition in Germany.
Curated by Liberty Adrien & Carina Bukuts.
Inflorescence is generously supported by Hessisches Ministeriumfür Wissenschaftund Kunst, Kultur fonds Frankfurt RheinMain, and Städelschule Portikuse.V..Special thanks to Galerie Gisela Capitain, Cologne. Additional support is provided by Feuerlord.de
Inflorescence graphic design: Iván Martínez.
Radio Inflorescence ist ein zweiwöchentliches Programm, das eine Reihe von in Auftrag gegebenen Podcasts, Material aus verschiedenen Soundarchiven und Sendungen umfasst, die in Zusammenarbeit mit Frankfurter Radios im Rahmen von Ximena Garrido-Leccas Ausstellung Inflorescence im Portikus entwickelt wurden. Das Programm ist sowohl vor Ort als auch online erfahrbar.
Mais ist eine der wichtigsten Kulturpflanzen in der Weltwirtschaft. Während er in der präkolumbianischen Mythologie eine zentrale Rolle einnahm und eine wesent liche Nahrungsquelle darstellte, wurde sein Ursprung als in Amerika heimische Pflanze weitgehend unterschlagen. Der Anbau des Getreides, der von den Azteken und Maya als Ursprung der Menschheit angesehen wurde, hat Jahrtausende lang alle Aspekte des Lebens geprägt von sozialen Strukturen bis zur Zeitmessung. In Ximena Garrido-Leccas Ausstellung Inflorescence im Portikus thematisiert die Künstlerin die vielschichtigen Bedeutungen des Maisanbaus in Bezug auf antike Glaubensvorstellungen, die koloniale Aneignung von Wissen und Ressourcen und die Prozesse der Modernisierung.
Konzipiert im Herbst der Erntezeit von Mais in Europa verbindet die Ausstellung traditionelle Techniken des Aufschichtens und Dreschens von Mais in Lateinamerika mit Telekommunikationssystemen, welche die heutigen Felder prägen. Eine Serie von Skulpturen aus Maispflanzen von hessischen Äckern ist mit Antennen und Megaphonen versehen, die Funkstörungen sowie im Morsecode verschlüsselte Maya-Mythen aussenden. Zusammengesetzt aus Maismodulen, Vasen und Steinen, dient eine kreisförmige Dreschfläche als Ort für Versammlungen und regelmäßige Aktivierungen zur Herstellung des traditionellen peruanischen Getränks Chicha de Jora (Maisbier). Von antiken Zivilisationen als Getränk der Götter angesehen, steht Chicha de Jora noch heute als Sinnbild für Gastfreundschaft.
Indem alte Rituale im Zusammenhang mit Mais und der gemeinschaftliche Wert des Sendens hervorgehoben werden, schafft Garrido-Lecca einen Ort, an dem kulturelle Übertragungen und sozialer Austausch stattfinden können. In dem Verständnis, dass kulturelle Einrichtungen nicht nur Wissen produzieren, sondern auch überund vermitteln, fungiert der Portikus während der Ausstellung als Radiostation. Alle zwei Wochen bietet Radio Inflorescence ein Programm, das eine Reihe von in Auftrag gegebenen Podcasts, Material aus dem Archiv der Fonoteca Nacional de México und Radiosendungen umfasst, die in Zusammenarbeit mit dem in Frankfurt ansässigen EOS Radio (www.eosradio.de) und RadioX (FM91,8MHz) entwickelt wurden.
Inflorescence widmet sich den radikalen Veränderungen in unserer Beziehung zur Natur, verursacht durch industrielle Revolutionen, soziale Paradigmen und die aktuelle Konfiguration des Informationszeitalters. Sowohl die Heuhaufen als auch die Antennen verweisen auf den ländlichen Raum, dessen Vernachlässigungund Verfall durch den Kapitalismus seit vielen Jahren im Mittelpunkt der Arbeit der Künstlerin steht.
Ximena Garrido-Lecca (*1980 in Lima, Peru) ist eine in Mexiko-Stadt lebende Künstlerin. Ihre Werke wurden unter anderem im Museo Madre, Neapel(2021) , 34. Bienal de São Paulo (2020), Museo de Arte Contemporáneo, Lima(2019), Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (2018), Sala de Arte Público Siqueiros (SAPS), Mexiko-Stadt (2017) ausgestellt. Inflorescence ist die erste institutionelle Einzelausstellung der Künstlerin in Deutschland.
Kuratiert von Liberty Adrien & Carina Bukuts
Inflorescence wird unterstützt durch das Hessische Ministerium für Wissenschaft und Kunst, Kulturfonds Frankfurt RheinMain, und Städelschule Portikus e.V.. Besonderer Dank gilt der Galerie Gisela Capitain, Köln. Weitere Unterstützung erfolgt durch Feuerlord.de
Grafik Design Inflorescence: Iván Martínez